Moeder van Famke Louise reageert op commotie: ‘Ze is een heel braaf kind’

Heel Nederland kent Famke Louise (21). Of dat nou door nummers als ‘Op Me Monnie’, haar #Ikdoenietmeermee-actie of veelbesproken relaties komt.

Moeder Marja Koster (50) vertelt, exclusief aan LINDA.nl, over de roerige afgelopen weken.

#IKDOENIETMEERMEE

De golf aan kritiek rondom Famke begon eind september, toen ze een Instagram-video uploadde met #Ikdoenietmeermee. Daarin zei ze niet meer naar de coronamaatregelen te willen luisteren. “De afgelopen weken waren spannend en stressvol”, aldus Koster. “Ik heb in de week rondom die actie slapeloze nachten gehad. Ik wist dat de reacties heftig zouden worden.” En dat waren ze. Famke werd naar eigen zeggen “mentaal kapotgemaakt”.

Toen Koster de video zag, had ze de nodige vragen voor haar dochter. “Ik vroeg Famke waarom ze meedeed aan de actie. Ze legde uit dat ze benaderd was, samen met andere artiesten, om mee te doen en dat ze vragen had aan de overheid. ‘Maar begin dit jaar deed je nog mee aan een campagne van hen?’, vroeg ik enigszins verontrust. Ze legde uit dat ze vragen had, verdrietig was en een gesprek wilde aangaan, maar dat werd verkeerd begrepen. De hashtag kwam behoorlijk heftig over.”

‘IK MOEDIGDE HAAR AAN’

Boos om het filmpje was Koster allesbehalve. “Het was haar keuze die video te maken. Ze maakte zich simpelweg zorgen om de grote consequenties die de maatregelen kunnen hebben. Toen ze me dat uitlegde, vond ik het ook logisch. Dat was een normale zorg.”

Famke zat al snel aan de talkshowtafel bij Jinek, waarna ze – opnieuw – online werd afgemaakt om wat ze daar zei en hoe ze zich gedroeg. Haar moeder keek thuis op de bank naar het optreden van haar dochter. “Ik keek met trots. Die middag spraken we elkaar uitgebreid over dat ze twijfelde om wel of niet naar Jinek te gaan: veel andere artiesten hadden zich namelijk teruggetrokken. Ik vroeg haar te luisteren naar haar hart, en te doen wat ze wilde. Ze wilde daar per se zitten, daarom moedigde ik haar aan.”

AANMOEDIGEN

Aanmoedigen: het is iets dat Koster al sinds de geboorte van Famke doet. “Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen hun talent benutten. Er zijn voldoende mensen in je leven die je dromen proberen te ontmoedigen, die zeggen dat je iets niet kunt of beter niet moet doen. Ik heb Famke en haar broertje altijd meegegeven hun dromen na te jagen.”

En dromen, die had de kleine Famke. “Ze zei in haar kinderkamer al dat ze later bekend wilde worden. Ze moest en zou BN’er worden. Ja, vast. Dat zeggen ze allemaal. Maar ze was vastberaden, toen al. Ze was overtuigd van haar eigen talent. Toen ze met YouTube begon en daar succesvol werd, en later de overstap maakte naar het maken van muziek, heb ik dat alleen maar toegejuicht.”

‘DAT IS ERG PIJNLIJK’

De appel valt niet ver van de boom: Koster studeerde zelf aan het Conservatorium in Amsterdam. Famke werd thuis met muziek opgevoed. “Ze kreeg viool- en zangles. Ze was, en is, een heel braaf kind. Ze heeft zelfs nog nooit een snoepje gestolen. Daarom vind ik het extra lastig dat ze zoveel kritiek krijgt.”

Want dat krijgt ze, op social media, in de media en op straat. “Het overgrote deel van de negatieve reacties op social media negeren we. Maar soms kan het hard aankomen. Zo vonden Famke en ik het erg vervelend dat Angela de Jong, die eigenlijk geen aandacht meer zou moeten krijgen, in haar column zei dat de ‘opgespoten lippen van Famke meer inhoud bevatten dan haar hoofd’. Dat vond ik belachelijk. Hoe kun je als hoogopgeleid, elitair en belezen persoon een jonge vrouw neerhalen?”

NIET CHIQUE

Koster heeft haar dochter geleerd anderen nooit zwart te maken. “Famke staat op nummer één van de Nederlanders die de meeste kritiek over zich heen krijgen, maar je ziet haar nooit iemand anders aanvallen. Zelfs niet na problemen met haar voormalige manager Bizzey. Daarin is ze beschaafder dan een type als Angela de Jong. Geloof me: er is voldoende aanleiding geweest om anderen neer te halen, hoor. Maar dat vindt ze niet chique.”

“Tegenwoordig is er geen compassie meer. Mensen zijn er alleen maar op uit anderen aan te pakken. Dat vind ik erg pijnlijk.” Koster vindt het moeilijk dat haar kind opgroeit voor de ogen van miljoenen Nederlanders met meningen. “Gelukkig is ze gedreven, ambitieus en doet ze waar ze blij van wordt. Als ze zelf zou bezwijken onder alle kritiek, zou ik doodongelukkig worden.”

‘OOK MAAR EEN MENS’

Famke is ook maar een mens, wil Koster duidelijk maken, en na het zoveelste commentaar kan het haar weleens te veel worden. “Ze zegt regelmatig dat ze dit werk niet meer wil doen. Ze wil niet echt stoppen, hoor. Maar er zijn grenzen in wat een mens aankan.” Dat is ook met haar werktempo het geval. “Toen ze nog bij het management van Bizzey zat, was ze uitgeput en extreem vermoeid. Nog even en ze had een burn-out gekregen, denk ik. Daarom was ik ook blij dat ze daar opstapte.”

De twintiger gaat nog graag eens terug naar huis om te ontspannen. “Dan komt ze een weekend langs en gaan we samen winkelen en kletsen. Op de bank een film kijken is ook favoriet.” Koster kent haar dochter door en door, en weet dat ze nog genoeg dromen heeft. “We gaan nog veel meer van haar zien. Famke zit nooit stil. Ze is onder meer bezig met haar nieuwe album en een nieuwe documentaire. Ik juich dat alleen maar toe, iedere dag weer.”