Adverteerders maken stevig statement naar Veronica Inside

Meerdere bedrijven willen met met zender Veronica om de tafel gaan zitten na de racistische uitspraken van Johan Derksen (71). Adverteerders Gamma en SNS Bank lieten eerder vandaag al weten te willen praten over reclametijd rondom het programma. Zespri en Gilette hebben al laten weten helemaal geen advertenties meer in te kopen als ‘Veronica Inside’ te zien is.

Gamma en SNS Bank zijn geen sponsor van de tv-show, maar hun commercials belanden door de doelgroepprofilering wel vaak in de blokken rond VI. “We evalueren onze reclamecampagnes en de tv-zenders waarop onze reclames te zien zijn doorlopend en dat zullen we ook nu doen. Verder willen we benadrukken dat racisme en andere vormen van discriminatie geen plaats hebben binnen ons bedrijf. Iedereen is welkom bij ons, als klant of collega”, laat GAMMA weten aan RTL Boulevard.

Ook SNS laat in een reactie weten dat elke vorm van racisme en discriminatie te veroordelen. “Waar ook geboren met welke achtergrond dan ook verdient waardigheid en respect”, luidt hun reactie. SNS neemt dan ook afstand van alle racistische uitingen die worden gedaan in welke programma dan ook.

Ook Lidl laat aan ons weten zich te allen tijde te distantiëren van de inhoud van ieder programma en de Kamer van Koophandel geeft aan als adverteerder bij een zender geen invloed op of zeggenschap te hebben over de inhoud van de progamma’s waar hun commercials te zien zijn: “KVK is er voor álle ondernemers, ongeacht etniciteit, geslacht, seksuele voorkeur of religie.”

Albert Heijn laat aan RTL Boulevard weten er te zijn voor iedereen. “Met meer dan 100.000 medewerkers en meer dan 1.000 winkels door heel Nederland staan wij letterlijk middenin de maatschappij. Wij zijn de supermarkt voor iedereen, al meer dan 130 jaar. Of het nu gaat om leeftijd, geslacht, geloof, seksuele geaardheid, culturele achtergrond of opleiding: iedereen is welkom als klant én medewerker. Daar zijn we trots op en dat bewaken we”, geven ze aan.

Zespri en Gilette hebben inmiddels al duidelijk gemaakt zich terug te trekken als adverteerders. Zespri laat weten: “Deze uitspraken zijn verkeerd en in strijd met onze waarden. Zespri is als merk gericht op mensen, verbinding en inclusiviteit en we streven naar een betere wereld.” En ook Gillette gaat daar in mee. “We distantiëren ons van de uitspraken die in het programma zijn gedaan en steunen geen enkele boodschap die mensen kan kwetsen op basis van hun huidskleur, geslacht, hun mening of seksuele geaardheid. Daarom zullen wij per direct stoppen met adverteren rondom dit programma.”

Johan Derksen en zijn tafelgenoot René van der Gijp lieten maandag blijken weinig begrip te hebben voor de Black Lives Matter-demonstraties. Zij stelden dat het wel meeviel met het racisme in Nederland en vielen uit tegen Akwasi, die een toespraak hield tijdens het protest op de Dam. Veronica liet dinsdag weten de presentator niet aan te spreken op zijn uitlatingen. “Uitspraken binnen VI komen voor rekening van de mensen aan tafel”, reageerde de zender.

Veel BN’ers lieten zich kritisch uit over het racismegesprek bij Veronica Inside. Zo stelde Anouk dat de uitspraken “om te kotsen” waren en is Albert Verlinde van mening van Derksen zijn excuses moet aanbieden aan Akwasi. Onder anderen Arie Boomsma en Glennis Grace riepen bedrijven op niet langer te adverteren rondom VI.