55.000 kinderen zijn eerste dagen niet naar school gegaan

Naar schatting 55.000 kinderen in het basisonderwijs zijn de afgelopen dagen niet naar school gegaan. Sinds de heropening van de basisscholen geeft 90 procent van de schoolleiders aan dat één of meer kinderen thuis zijn gebleven.

Dat blijkt uit een peiling onder 1100 schooldirecteuren van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). Uit de peiling komt naar voren dat bij veel scholen een enkele leerling ontbreekt, maar bij 8 procent van de scholen gaat het om meer dan 10 procent van het totaal aantal kinderen. Op de helft van de scholen ontbreekt verder ook minimaal één leerkracht. ,,Naast zorgen over corona waren er ook leerkrachten afwezig wegens ‘normale’ ziekte”, stelt AVS-voorzitter Petra van Haren. ,,Op 5 procent van de scholen waren er daarmee onvoldoende leraren om álle klassen op school te laten komen.”

De grote verschillen zag het Rotterdamse schoolbestuur RVKO ook bij de eigen basisscholen, zei bovenschools manager Peter van Deursen eerder. ,,Er zijn locaties waar slechts een handjevol leerlingen ontbreekt, maar er is ook een school waar 120 van de ongeveer 700 kinderen niet zijn gekomen. Dat zijn er veel meer dan we hadden verwacht.” De angst voor besmetting zou ervoor zorgen dat veel ouders hun kinderen toch thuis laten.


Basisschool De Sporckt in Tilburg: kinderen gaan er weer naar school. © Koen Verheijden

Sinds afgelopen maandag mag de helft van het totaal aantal kinderen op school aanwezig zijn. 97 procent van de schoolleiders kijkt met een positief gevoel terug op de eerste schooldagen. Een vijfde van de schoolleiders noemde deze eerste dagen zelfs ‘geweldig’, ondanks alle coronamaatregelen die ook in het basisonderwijs gelden. ,,Er was vooral veel vreugde om de kinderen weer te zien”, aldus Van Haren. Veel scholen hebben sinds de heropening strakke regels rond het wegbrengen en ophalen van kinderen. Ook zijn er in veel scholen pompjes met handgel, gangen met éénrichtingsverkeer en andere maatregelen.

Op 21 procent van de scholen wordt verder ook gebruik gemaakt van mondkapjes of handschoenen. Dat gebeurt vooral in het speciaal onderwijs, vanwege de zorgtaken, en in het basisonderwijs bij bijvoorbeeld het verschonen van de leerlingen, pleisters plakken of schoonmaken. Van Haren: ,,Er zijn zorgen of de 1,5 meter afstand voor volwassenen wel gaat lukken en of iedereen na heropening wel gezond blijft. In het speciaal onderwijs blijven daarnaast ook zorgen over veilig leerlingenvervoer.”